Błędy najczęściej popełniane podczas egzaminu państwowego można podzielić na trzy grupy:

1. Błędy popełniane przed przystąpieniem do egzaminu:

– brak posiadania przy sobie dokumentu tożsamości

– brak wymaganych okularów lub soczewek, które zostały wpisane zostały podczas przeprowadzanych badań lekarskich

– nieodpowiednie i niewygodne obuwie, co wpływa bezpośrednio na problemy z prawidłowym operowaniem padłem sprzęgła oraz brak wiedzy na temat tego, iż przystępując do egzaminu obuwie można przebrać (szczególnie w okresie zimowym)

2. Błędy popełniane na placu manewrowym:

– brak znajomości zasad egzaminowania min. jakie zadania będą wykonywane i w jakiej kolejności

– brak znajomości rozmieszczenia płynów eksploatacyjnych oraz świateł zewnętrznych znajdujących się w samochodzie

– nieodpowiednie przygotowanie się do jazdy

– ominiecie poszczególnych elementów lub ustawienie ich nie prawidłowo, co wpływa bezpośrednio na wynik egzaminu

– niewłączenie podczas jady po łuku świateł mijania podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza np. opadów deszczu

– ruszanie pojazdem z zaciągniętym hamulcem postojowym oraz z niedomkniętymi drzwiami

– brak oceny sytuacji wókół pojazdu oraz nieupewnienie się przed ruszenim z miejsca

– podczas jazdy po łuku do tyłu wykonywanie pełnego skrętu na wysokości  tyczki oraz brak obserwacji toru jazdy we wszystkich lusterkach – to najczęściej popełniany błąd na placu manewrowym

– jada do tyłu powinna się odbyć zgodnie z techniką kierowania, obserwując tor jazdy w lusterkach oraz przez tylną szybę

– zbyt szybie dojeżdżanie pojazdem do pola zatrzymania, co skutkuje potrąceniem tyczki zarówno podczas jazdy do przodu jak i do tyłu

– podczas ruszania na wzniesieniu zbyt szybkie puszczenie sprzęgła

– na wzniesieniu ruszanie pojazdem bez dodawania gazu odpowiedniej ilości gazu

– brak ciągłej stabilizacji stopy na pedale sprzęgła podczas ruszania na wzniesieniu

– złe ułożenie stopy na pedale sprzęgł, stopa zawyczaj wsuwana jest za głęboko przez co traci kontakt z podłożem podczas puszczania sprzęgła

3. Błędy popełniane podczas egzaminu w ruchu miejskim:

– nieumiejętność rozróżniania przełączek oraz skrzyżowań, przez co występują problemy z wykonaniem manewru zawracania na drogach dwujezdniowych

– brak wiedzy na temat pierwszeństwa przejazdu z tramwajami

– niewyćwiczone manewry skrętu w lewo oraz zawracania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym

– złe ustawienie przed parkowaniem oraz brak wiedzy na temat możliwości skorzystania z korekty podczas parkowania

– niewyćwiczone parkowanie równoległe

– zła technika kierowania pojazdem, należy w tym miejscu wyjaśnić m.in. kwestie takie jak:

  • przy prędkości 50 na godzinę należy używać 4 biegu

  • korzystanie z nominalnej pracy silnika – brak wiedzy na ten temat
  • nieumiejętność hamowania silnikiem m.in. brak wiedzy na temat jego stosowania

  • niestosowanie zasad Eco-drivingu – brak wiedzy na temat tego pojęcia

  • niepoprawne operowanie kierownicą – brak znajomości skrętu manewrowego, szosowego czy awaryjnego

  • wyłączanie (wciskanie) sprzęgła podczas pokonywania zakrętów

  • trzymanie nogi na sprzęgle w czasie jazdy

  • brak wiedzy na temat pedału neutralnego
  • brak umiejętności ruszania na wzniesieniu z hamulca roboczego (nożnego)

  • niewłaściwa zmiana biegów – siłowe operowanie dźwignią zmiany biegów

  • niepoprawne włącznie kierunkowskazów – zdejmowanie reki z kierownicy podczas włączania
  • zła kolejność postępowania podczas zmiany kierunku jazdy
  • brak wiedzy na temat krótkiego sygnalizowanie tzw. autostradowego

– nieodpowiednie sygnalizowanie manewrów – zbyt późne lub wprowadzające w błąd

– niewyćwiczona poprawna zmiana pasa ruchu – brak przyspieszania oraz nieodpowiednia obserwacja

– niewłaściwe ustawianie się podczas zmiany kierunku jazdy na drogach jednokierunkowych – należy pamiętać o ustawieniu się przy lewej krawędzi jezdni

– brak wiedzy na temat korzystania z lewego pasa ruch na jezdniach o więcej niż dwóch pasach ruchu w każdym kierunku